OSOBNÉ AUTOMOBILY[ reset ]

  • Kategória:
  • Značka:
  • Model:
  • Výkon:
  • Rok výroby:
  • Počet kilometrov:
  • Cena:
  • Stav vozidla:
  • Aktuálny počet inzerátov:
Rozšírené hľadanie

TECHNICKÉ PARAMETRE

  • Karoséria
  • Pohon
  • Prevodovka
  • Farba
  • Metalíza

MOTORIZÁCIA

  • Generácia
  • Verzia
  • Motor
  • Palivo
  • S preplňovaním

DETAILY

  • Servisná knižka
  • Havarované
  • Kúpené
  • Odpočet DPH
  • Pokračovanie leasingu

LOKALITA

  • Krajina:
  • Kraj:
  • Okres:
  • Mesto:

UŽÍVATEĽ

  • Id užívateľa
Zavrieť

VYHĽADÁVANIE

Hľadať:

POSLEDNE VIDENÉ

  • Žiadne inzeráty

Tipy pre nákup jazdenky

Pre mnohých z nás je kúpa auta najväčšou investíciou v živote. Dom, alebo byt dedíme po rodičoch, auto si kupujeme väčšinou za vlastné. Predtým, ako niekomu dáme hrču bankoviek za kus plechu, je dobré vedieť o autách aspoň základné minimum. Napriek tomu, že nás pri podpise zmluvy chráni zo zákona šesť mesačná „záručno-ochranná“ doba, poznám iba málo prípadov, kedy mohol kupujúci auto vrátiť, alebo si uplatniť preplatenie opravy. Posúdiť, či ku poruche došlo prirodzeným opotrebením, nesprávnou jazdou, alebo zamlčaním faktov pri predaji je totiž takmer nemožné. A nepomôže vám ani kúpa auta z veľkého autobazáru – práve tam sú totiž na takéto problémy pripravení najlepšie. Skúsme však percentá šťastia nakloniť na našu stranu, stranu kupujúceho...

Dobre mienené, avšak ťažko realizovateľné rady:

1. Zoberte si so sebou odborníka!

Toto je asi najčastejšia rada. A napodiv, najťažšie zrealizovateľná. „Odborník“ je totiž najčastejšie niekto z rodiny, kto sa v autách neustále vŕta, opravuje ich a opäť nadáva, lebo sa pokazili... Je obdivuhodné, že pri predaji auta skutočne takýto odborník popozerá auto, porozpráva svoj životný príbeh, vyzdvihne prednosti auta ktoré práve vlastní (ale ktoré je akurát pokazené, preto prišli vlakom) a kupujúcemu nakoniec poradí, aby radšej kúpil škodu Octaviu od strýka. Takže ak máte šťastie a reálne poznáte niekoho, kto vám dokáže poradiť, patríte medzi zanedbateľné percento kupujúcich...

2. Stočené kilometre spoznáte podľa ošúpaného interiéru a vydratého volantu

Možno to platí, ak by ste porovnávali medzi sebou dve Octavie z rovnakého roku výroby. Aj s nimi by však musel jazdiť ten istý človek. Ošúpaný interiér prezradí skôr fakt, že majiteľ sa o auto nestaral a asi vás čakajú hneď po kúpe ďalšie investície (vymeniť náplň klímy, rozvody, olej, brzdy...). Ten, kto vlastnil francúzske autá, alebo nejaký Opel, určite videl, že už po 100 tisíc km sú plasty vydreté, znaky na tlačidlách a riadiacej páke vyšúchané, mnoho plastov polámaných. Taký 12-ročný Mercedes s 300 tisíc km, vyzerá zachovalejšie. Alebo škoda Octavia. Aj pri 300 tisíc kilometroch je schopná vyzerať pri dobrej starostlivosti na tretinový nájazd. Osobne som videl Octaviu so 420 000 km, ktorej by som tipoval najviac 150 tisíc. Preto interiér starostlivo prezrite, ale jeho stav nič nezaručuje.

3. Ruky preč od auta, ktoré dymí

Tiež slušný mýtus. Samozrejme, je lepšie, ak auto nedymí vôbec! Ale pri studenom štarte v zime dymí aj ročná Audina, príp. autá s DPF filtrom dymieť nemusia a tiež môžu byť v dezolátnom stave. Ak však zo staršieho benziniaka ide neustále modrastý dym, treba spozornieť. Môže ísť iba o zvýšený únik cez vodítka ventilov, ale aj o väčší problém. Hustejší, biely a štipľavý dym ukazuje na odchádzajúce turbo. Môže však znamenať aj to, že turbo je už vymenené a vypaľuje sa zanesené výfukové potrubie. Nové turbo však spoznáte, príp. vám určite predávajúci ukáže od turba faktúru. Ak nie, tak pôjde o repas, alebo turbo z vrakoviska, čo nie je prekážkou, ale životnosť neodhadnete.

4. Kupujte auto od staršieho pána, ktorý s ním chodil iba do kostola

Asi najväčšia blbosť, ktorá pri kúpe jazdenky u nás koluje. Po prvé – tých áut je toľko, že to jednoducho nemôže byť pravda. Po druhé – ak také auto skutočne kupujete, bude to auto s extrémne „lenivým“ motorom, zatuhnutou reguláciou turba, plesňou v klimatizácii, 8-ročnými pneumatikami. Auto jednoducho musí jazdiť! Auto ktoré dlhodobo stojí, prípadne jazdí iba krátke trasy je jednoducho zlé auto! Môže vyzerať prekrásne zachovale, ale problémy nastanú ak zrazu po rokoch nečinnosti začne dostávať „kapky“ každodennej prevádzky.

5. Nekupujte firemné auto, najlepšie terénne je firemné. 

Bohužiaľ, firemné = terénne často platí. najmä ak s ním jazdili mladí obchoďáci. Na druhej strane – takéto auto bude v dobrom stave, pretože vo firme muselo jazdiť denne. Bude dobre servisované, pretože firma si dáva servis do nákladov, takže ho neopravoval ujo na dedine, ktorý sa na danom modeli „učil“, kde je aká skrutka. Ak bolo havarované, bude odborne opravené z rovnakých dôvodov. A bude zrejme lacné, pretože firmu to až tak nebolí, keď predáva už odpísané auto, navyše s množstvom kilometrov. Takže môže ísť paradoxne o veľmi dobrú kúpu!

A teraz by sme mali prejsť ku radám, ktoré by mali skutočne zvýšiť percento dobrého nákupu. V prvom rade si treba uvedomiť, že rebríčky spoľahlivosti sú dobrá vec, ale vždy záleží na konkrétnom kuse auta. Neexistuje „spoľahlivé auto“. Je iba percentuálne vyššia šanca, že auto bude spoľahlivejšie. Žiadna záruka. Aj preto je dobré vedieť pri kúpe pár vecí.

V prvom rade si vyberte model, motor a farby budúceho auta. Nekupujte spôsobom „prídem do bazáru a niečo si podľa ceny vyberiem!“ Dobrý predajca vám nanúti tú najväčšiu šunku, ak zistí, že nemáte vybratý konkrétny typ auta. Internet je plný inzerátov, recenzií, skúseností majiteľov. Je dobré si niečo prečítať, brať recenzie s nadhľadom, avšak vedieť rozmery auta, veľkosť kufra, približnú spotrebu... A nezabudnite ani na dobrý pocit z auta. Strávite v ňom asi mnoho hodín vášho života! Pri kúpe si sadnite, zavrite dvere a predstavte si, že auto je už vaše. Ak sa cítite dobre, pokračujte. Ak vám niečo vadí, bude vám to asi vadiť vždy. Vôňu odstránite, špinu vytepujete. Ale presedenú sedačku by ste museli vymeniť, málo miesta na ruky a hlavu neodstránite. Mnoho áut veľkých zvonku je vnútri stiesnených. Možno si zvyknete, ale pravdepodobne nie. Je dobré vedieť dopredu, aké auto si idete kúpiť.

  1. Prezrite si auto v kľude a pomaly, pri dostatočnom dennom svetle. Malo by byť umyté, alebo aspoň nezablatené. Škrabance a oderky ktoré nie sú hlboké, sa často dajú rozleštiť bez lakovania. Je to však dobrý dôvod na zníženie ceny.
  2. Akýkoľvek tuning, plasty, rozširovacie podložky, krídla a spoilery sú dôvodom na zníženie ceny, ak práve netúžite po takomto aute. Aj keď sa vám to dnes môže páčiť, problémom bude STK, ďalší predaj, či oprava po havárii. 
  3. Ak ste auto prezreli zvonku, sadnite si na miesto vodiča. Vyskúšajte všetky elektrické veci v aute. Oprava elektrického okna, ktoré sa nesťahuje môže vyjsť aj vyše 100€. Nefunkčný kompresor klímy stojí bežne 500-800€. Klimatizácia nemusí zopnúť, ak je vonku menej ako 13-15°C, musí však vedieť odstrániť zahmlené predné sklo. Nefunkčné autorádio nie je taký problém, pri nefunkčnej anténe sa však rozoberá čalúnenie stropu! Každá nefunkčná vec je dôvod na dodatočnú zľavu, pokiaľ vás predávajúci neupozorní hneď pri príchode. Mal by vymenovať všetky chyby auta a povedať cenu. Všetko, čo nájdete pri prehliadke potom, je dôvod na zľavu z ceny. 
  4. Pri otočení kľúča musia všetky kontrolky postupne zhasínať až do naštartovania. Ak zhasínajú odrazu, sú prepojené navzájom a takto sa dá zamaskovať nefunkčnosť airbagov, či ESP. Moderné autá dokážu na displeji vypísať zoznam porúch a počet kilometrov do servisnej prehliadky.
  5. Podceňovanou a nepríjemnou vecou sú presedené sedadlá. Ich výmena je pomerne drahá a náročná, najmä ak obsahujú airbagy. A sedadlo, ktoré je vysedené tak, že vás tlačí na zadok, vám bude znepríjemňovať život každú minútu strávenú v aute. Navyše, vysedené sedačky svedčia o veľkom počte najazdených kilometrov. 
  6. Jazda. Motor musí ísť hladko, akékoľvek trhanie, nepravidelný chod, poklesy výkonu sú podozrivé. Riadiaca páka môže byť „vychodená“, takže sa netrafíte hneď do správnej rýchlosti, ale pri radení nesmie byť počuteľné žiadne „počítanie zubov“, či rázy od prevodovky. Ak spojka zaberá vysoko, môže to byť aj typická vlastnosť auta (Renault), nemusí ísť o chybu. Ak pri neutráli a vyšlapnutej spojke „chrastí“, nastáva koniec prevodovky a jej repas/výmena. Automatická prevodovka takisto musí radiť bez rázov a trhania (výnimkou môže byť pomalá jazda v kolóne pri DSG prevodovkách). 
  7. Nevycentrovaný volant môže znamenať iba chybnú geometriu (oprava 20-50€), nemusí ísť o auto po havárii. Obyčajne budú pri tejto chybe aj nerovnomerne zjazdené pneumatiky. Pri brzdení pri pustenom volante auto nesmie ťahať do žiadnej strany. Ak to robí, skontrolujte, či sú správne nahustené pneumatiky, príp. dôvod môže byť aj nerovná vozovka!
  8. Pri automobiloch 4×4 vždy vyskúšajte funkčnosť pohonu (mokrá lúka, prašná poľná cesta), radenie uzávierok diferenciálov a redukčného pohonu. Prípadné chyby môžu vyjsť veľmi draho!
  9. Zistiť, či auto bolo havarované, nie je ľahké, avšak neodbornú opravu vidno pomerne ľahko. Príliš veľké rozdiely v medzerách karosérie, pri pohľade z odstupu nerovnaká farba dielov, gumové tesnenia postriekané farbou karosérie. Pri otvorení kapoty skrutky poodierané od skrutkovačov. Pri 7-10 ročnom aute však nečakajte, že všetko bude ako nové. Ak si však auto kupujete „na zvyšok života“, tak sa dôkladne povenujte aj týmto veciam. 
  10. Vytopené auto spoznáte podľa zatuchnutého pachu v interiéri, novej elektroinštalácie, autobatérii a najľahšie je to vidieť na predných svetlách, ktoré sú na parabolách pokryté pieskom, či hlineným prachom. Cena musí byť príliš nízka, aby sa vám oplatilo takéto auto kúpiť. Je to proste mačka vo vreci. 
  11. Oplatí sa skontrolovať aj funkčnosť svetiel, najmä ak ide o dorábané denné svietenie – to môže spôsobovať problém CAN-BUS systému v aute (občas potom blbne autorádio, centrál, či alarm). Takisto dorábaný centrál, alarm, audio, či xenóny. Všetko sú to príjemné veci navyše, ak ich však robil „domáci elektrikár“, tak môžete mať v aute neriešiteľné problémy s elektrikou. Dorábané xenóny málokedy svietia dobre, problémy sú pri STK. 
  12. Chiptuning. Tu riskujete najviac. Dobrý čiptuning skutočne vylepší charakteristiku motora, zvýši výkon, môže upraviť spotrebu. Ak auto pri preraďovaní a akcelerácii nedymí ako továreň, môžete s čipom najazdiť státisíce spokojných kilometrov. Ak ho však robil bežný slovenský „čipér“ (cca 70% slovenských firiem), ktorý neupravuje daný čip v aute, ale má „univerzálny softvér na Octavie a ďalší na Passaty“, tak ruky preč. Auto síce ťahá ako blázon, tie kúdoly dymu sú za vaším autom, takže vám nevadia, ale odchádzajúce turbá, motory, DPF filtre, atď... za to nestoja. 
  13. S tuningom súvisia hliníkové disky. Priznajme si, že auto bez diskov nie je auto. Musí však sedieť rozteč, ET-čko, veľkosť. Lacné disky sú neustále skrivené a zaťažujú ložiská a nápravy. Trasú volantom, neustále ich vyvažujete. Rovnako veľké rozmery diskov. Auto je pekné, ale tvrdé, odskakuje, ničia sa nápravy. Ideál sú drahé, originálne disky, ak kupujete prémiové značky. Mercedes s lacnými 19“ diskami vyzerá smiešne a spôsobuje prievan v peňaženka na následnom servise. Pri bežných, „ľudových“ značkách áut sa musíte spoľahnúť, že majiteľ nebol „šetrílek“ a nekupoval to najlacnejšie. Takisto rozširovacie podložky síce vylepšia vzhľad, ale rozhodne viac zaťažujú nápravy. 
  14. Pri jazde vyskúšajte auto na rovnej, dobrej ceste, aj na bežnej „sama-jama“ ceste, takých je u nás všade dosť. Na rovnej ceste jazdite pri cca 90km/h z pruhu do pruhu, ak sa mení hukot od náprav, budete meniť ložisko. Na rozbitej ceste zasa budete počuť klepot od náprav a každý jeden plast, ktorý v interiéri vŕzga. Určite takáto skúšobná jazda stojí za to!
  15. Povypytujte sa na dôvod predaja, kto s autom jazdil, ako dlho ho majiteľ má. Nevadí, ak auto kúpite od kšeftára. Nemusí ísť hneď o podvodníka. Vždy urobte aspoň základnú kúpno-predajnú zmluvu a vždy uveďte, či peniaze boli vyplatené (a presnú sumu). VŽDY si skontrolujte VIN číslo a údaje v dokladoch (často sú tam chyby a nezmysly zapísané políciou omylom, o ktorých nemusí ani predávajúci vedieť!).

Zhrňme si to podstatné:

Vyberte si dopredu model, motor, farbu. Áut je na trhu dostatok! Zistite si orientačnú cenu v inzerátoch na weboch.

Nekupujte auto, z ktorého nemáte dobrý pocit, ale je lákavo lacné. VŽDY urobte skúšobnú jazdu!

Zistite čo najviac od majiteľa auta. Auto bez servisnej knižky s 240 000 kilometrami od normálneho človeka, môže ešte celé roky spoľahlivo slúžiť! Ak robíte ročne okolo 20 000km, nemusí vás trápiť množstvo nabehaných kilometrov na tachometri. Ak ich však robíte cez 50 tisíc, potrebujete auto s málo ubehnutými kilometrami.

Nemusíte mať obavy pri autách z dovozu. Uvedomte si, že v Nemecku je rozdiel v cene medzi 100 tisíc a 300 tisíc km na tachometri iba pár desiatok €. Majú dobré cesty, kvalitný servis. Ak auto nabehá 300 tisíc km na slovenských cestách, môže ísť už o vrak.

Skontrolujte vždy všetko, čo je na elektriku: autorádio, centrál, okná, zrkadlá, funkčnosť klímy. Skúste, či sa dá naštartovať obidvomi kľúčmi. Rozhodne si doprajte niekoľkokilometrovú skúšobnú jazdu. Bude trvať iba pár minút, môžete však na nej odhaliť množstvo potenciálnych problémov.

A uvedomte si, že pri nákupe jazdenky potrebujete jednoducho aj trochu šťastia. Pozitívne myslenie nemôže byť na škodu, často pomáha aj pri jednaní s nepríjemnými ľuďmi. Prajeme vám dobrý nákup, trebárs aj na našom webe.

Tím bazarovky.sk